Wat doen scholen aan de signalen van radicalisering van
islamitische jongeren? Vinden zij dat een issue? Beschouwen ze radicalisering
als een hype die wel over zal gaan? De minister van Onderwijs is daar niet zo
gerust op en vindt dat scholen meer en beter moeten gaan letten op signalen. Er
moet discussie en debat plaatsvinden op die scholen. Ze erkent dat de leraren
voor een moeilijke taak komen te staan, maar het moet. Er dringt zich een
nieuwe werkelijkheid op, waar je het liefst niet aan wil, zoals de
werkelijkheid van de oorlog iets was waar Nederland in de vorige eeuw niet aan
wou.
De tijd van wegkijken is voorbij, volgens Jet Bussemaker,
leraren moeten het gesprek aangaan. De vraag is of dat helpt bij
radicaliserende islamitische jongeren; de kloof lijkt al te breed en te diep. De
minister vindt dat docenten zich meer moeten richten op hun maatschappelijke
taak. Die taak is net zo belangrijk als de vakinhoudelijke van taal en rekenen,
zegt ze. Een docente schrijft in een reactie in de krant dat ze al genoeg
maatschappelijke taken op haar bordje heeft gekregen, zeker na de toedeling van
specifiek-onderwijstaken aan het reguliere onderwijs. Laat die ouders het maar
doen. Met hen is echter de kloof vaak nog groter, en helaas niet alleen vanwege
het taaldeficit.
Lerares van het Jaar, Petra Coenen (vmbo-school in
Amsterdam), vertelt dat ze elke les begint met een gesprek over welke actualiteit
haar leerlingen bezighoudt. Ze is zich kapot geschrokken, zegt ze. Van de
reacties van haar islamitische leerlingen op de aanslagen in Parijs. En van hun
ouders, die in de opvattingen van de jongeren doorklinken. In Frankrijk zijn ze er zelfs zo van geschrokken
dat scholieren, alle scholieren, via
het onderwijscurriculum opnieuw geleerd gaan worden om eerbied voor de
nationale vlag en het volkslied, de Tricolor,
te betonen. De onderwijsminister daar kondigt een ethisch offensief aan, want
veel ouders én scholen doen daar niets meer aan.
En wat doen wij? Hier en daar is een o, zo voorzichtig
gesprek opgestart. Eén haalde zelfs de krant. Verder blijft het stil, te stil.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten